FEIT OF FABEL | over bananen, kaas, koolhydraten, water en afvallen

Hoewel er tegenwoordig gelukkig ook andere geluiden klinken, zie ik nog steeds dat we overspoeld worden door talloze dieet regels. Tegenwoordig krijgt eten een label zoals ‘goed’ of ‘fout’.
Het oorspronkelijke doel van eten, namelijk overleven, schuift hiermee wel heel erg op de achtergrond. In mijn workshop Dieten of eten?! wil ik laten zien dat we heel veel van die dieet regels ook daadwerkelijk voor waar zijn gaan aanzien. Hoog tijd om een aantal van deze fabels en dieetregels hier te ontmaskeren.
 

Van bananen eten wordt je dik. FABEL! Je komt aan als je meer calorieën binnenkrijgt dan je verbruikt. 1 banaan (120 kcal) bevat meer calorieën dan een kiwi (60 kcal). Maar bananen bevatten wel weer meer kalium, zink en vit B6 dan de meeste soorten fruit. Een banaan is dus een prima tussendoortje. Maar net als bij elk soort voedsel kun je er niet onbeperkt van eten zonder dat je uiteindelijk wel ‘teveel’ calorieën binnenkrijgt.
 

Je komt aan van koolhydraten. FABEL! Nogmaals, je komt dus aan als je meer calorieën binnenkrijgt dan je verbruikt en het is waar dat koolhydraten energie leveren. Maar als je de juiste koolhydraten eet is dit geen enkel probleem. De juiste Koolhydraten leveren juist de energie die je nodig hebt als je af zou willen vallen of wilt werken aan een gezond eetpatroon!

Gesmolten kaas bevat meer vet dan gewone kaas. FABEL! Een plak gesmolten kaas bevat net zoveel vet als een normale plak kaas. Door de verhitting komen alleen de vetten vrij die in kaas zitten, daarom lijkt het alsof gesmolten kas vetter is. Trouwens, kaas past prima een gezond voedingspatroon, maar bevat wel veel verzadigd vet, dus…met mate!
 

Je moet na 20:00 niet meer eten, want je lichaam verbrandt na 20:00 geen calorieën meer. FABEL! Je lichaam verbrandt de heel dag en nacht door, dus ook na 20:00. Uit onderzoek bleek dat je zelfs in je slaap flink wat energie verbruikt.  Goed nieuws lijkt mij :-)
 

Als je succesvol wilt afvallen, dan moet je minimaal 2 liter water per dag drinken. FABEL Er is geen wetenschappelijk bewijs dat je meer zou afvallen als je minimaal 2 liter water drinkt per dag drinkt.

Ingevroren groenten is minder gezond dan verse groenten. FABEL! Diepvries groenten bevatten soms zelfs meer vitamines en mineralen dan verse groenten. Diepvries groenten worden namelijk direct na de oogst ingevroren waardoor er geen mineralen of vitamines verloren kunnen gaan. Dit in tegenstelling tot de groenten die al een paar dagen in de winkel liggen en in die tijd wel vitamines verliezen. Daarnaast is een groot voordeel van ingevroren groenten dat je ze lang kunt bewaren.

Tip: probeer voeding niet te labelen als ‘goed’ of ‘fout’. Je hebt gezonde, minder gezonde en ongezonde voeding. Een gezond uitgebalanceerd voedingspatroon bevat voornamelijk gezonde producten, maar soms ook minder gezonde of af en toe zelfs ongezonde producten. SoV’choice.com

Bronvermelding: M. Katan, 2016, Wat is nu gezond, Amsterdam, Prometheus.